Johor Bahru,  Malaysia,  Restaurants

Friends and Fig, Johor Bahru

English

Craving for Something New? Get Your Fix at Friends & Fig!

Friends & Fig is not just another hipster cafe serving overpriced, grandiose-sounding desserts. With their range of cold-pressed fresh juices, international selection of delectable dishes and conducive dine-in ambience, it is definitely a place to check out, whether you are a casual cafe-goer or a gourmet food critic.

Located a stone throw’s away from CIQ, the cafe’s accessibility is just one of its many plus points. Its charming exterior is a testament to its quaint and cosy setting as you step inside. Rows of colourful cold-pressed juices line the counter and you are free to pick any bottle that strikes your fancy.

Worried about your sugar intake? Fear not, all of them have been given the seal of approval by a qualified independent natural juice therapist (CMA) hailing from the UK. Many rave about how the drinks leave them feeling refreshed and energised, due to the high concentration of naturally occurring vitamins and antioxidants present. Their most popular drink, BerryLite, packs a powerful punch and is as good as consuming the recommended two servings of fruits every day.  For the athletes, the raw smoothie blends replenishes the body fluids and electrolytes you lose after exercise, providing much needed energy which lasts up to 24 hours.

If you’re feeling peckish, the diverse range of delectable delicacies will not let you down. Authentic Asian dishes such as Tom Yum soup and pasta dishes, ranging from the simple spaghetti Bolognese to the more complex ratatouille dish, are prepared by chefs who specialise in their hometown dishes. So even if you are just a tourist reading this, feel free to peruse the cafe as there will definitely be something that suits your palate.

Reluctant to take a bite due to the potentially high caloric intake? Organic ingredients are used and there is absolutely no MSG added, so you can enjoy your meal with a peace of mind. Pro-tip: Breakfast buffets are more affordable especially on weekdays, so if you don’t want to burn a hole in your pocket, make an advanced booking for free on their Facebook Page.

What is refreshing about Friends & Fig is that they are constantly seeking to improve their current formula when it comes to their line of health juices. Very soon, a monthly subscription to JuiceBox will be available—a month’s worth of juice bottles specially personalised to suit every individual’s health needs. Since a majority of Malaysians don’t meet their daily recommended intake of fruits and vegetables mainly due to busy working schedules, the fact that JuiceBox will be delivered right to your doorstep is extremely appealing. Even if you live overseas, JuiceBox does not require you to pay any shipping fees. Most importantly, Friends & Fig places emphasis on the customer’s opinions. With every customer feedback form submitted, you get 3% off your next purchase. Referring this cafe to friends will also grant you the same benefit.

Overall, Friends & Fig proves to be a delightful first experience for many and a much awaited return trip for regular patrons. Grab your Metrocard and hope onto the next train to this quaint cafe!

简体中文

Friends & Fig不只是另一个提供售价过高,夸大其实的甜品潮人咖啡店,他们提供一系列冷榨鲜果汁,美味的国际料理选择和舒适的店内用餐气氛。无论你是休闲的咖啡店爱好者或是美食评论家,你肯定得亲自光顾一趟。

新山关口CIQ近在咫尺,交通便利可是这家咖啡店许多优点之一。当你一踏入店内,他那迷人的外观已是古雅和惬意环境的代名词。柜台上有成排的色彩缤纷的冷榨鲜果汁,你可随意挑选让你心动的瓶子。

担心你的糖份摄取量?别担心,所有果汁都有来自英国果汁自然疗法营养师(CMA)的批准印章。许多人对喝完饮料后神清气爽和精力充沛大加赞扬,这可归功于高浓度的天然维生素和里头存有的抗氧化剂。店内最受欢迎的饮料BerryLite是强而有力的带劲饮料,同时也是每日两份水果的建议摄取量。对运动员来说,原味奶昔混合饮料能补充身体在运动后流失的水分和电解质,也能提供长达24小时必要的能量。

若饥肠辘辘,多样化的美味料理肯定不会让你失望。厨师们都精通自己的家乡菜,能为顾客准备像东炎汤的道地亚洲菜品,以及从简易肉酱意大利面到稍加复杂的炖菜等各色意大利面料理。所以就算你只是一位刚巧读了这篇文章的旅客,也欢迎你到店内仔细品尝,因为肯定有食物能满足你的味蕾。

担心潜在的过高热量摄取所以不愿尝一口?店内使用的是有机食材而且绝对没有添加味精,所以请安心享用。内行建议:早餐自助餐的价格实惠,尤其在工作日,所以如果不想荷包破个洞,可到他们家的脸书专页作免费的提前预订。

Friends & Fig让人感到清新的是,当说到他们家的健康果汁时,他们那持续寻求现有配方改进的精神。很快的,他们将推出“果汁盒(JuiceBox)”的按月订购服务,这是根据客人的健康需求而量身打造一个月份量的果汁订购计划。因为大部分马来西亚人基于工作忙碌而无法达到每日蔬果建议摄取量,因此“果汁盒”这项能直达家门口的服务是非常有吸引力的。而且就算你住在国外,也无需为“果汁盒”付任何运费。更重要的是,Friends & Fig重视客人的意见,每次递交客户意见表格后,你将于下次消费享有3%的折扣。同时,将这家咖啡店介绍给朋友也能让你享有相同的优惠。

总的来说,Friends & Fig保证让许多首次光顾者用餐愉快,也是老主顾梦寐已久的地方。马上抓起你的地铁卡,跳上下一班通往这家古雅咖啡店的列车吧!

Bahasa Malay

Mengidamkan Sesuatu yang Baru? Dapatkan Kepuasan Anda di Friends & Fig!

Friends & Fig bukanlah seperti kebanyakan kafe hipster yang menyediakan pencuci mulut yang terlalu mahal dan kedengaran megah. Dengan pelbagai jenis jus segar mereka yang ditekan sejuk, hidangan yang lazat dengan pemilihan antarabangsa dan suasana makan yang kondusif, ia adalah tempat yang wajib untuk dicuba, sama ada anda seorang ‘kaki’ kafe ataupun pengkritik makanan gourmet.

Terletak tidak jauh dari CIQ, kemudahan akses kepada kafe ini adalah satu daripada kelebihannya. Keadaan luaran kafe yang menawan adalah sebagai bukti kepada suasananya yang menarik dan nyaman sebaik sahaja anda melangkah ke dalam. Barisan jus-jus sejuk ditekan yang berwarna-warni menggarisi kaunter dan anda boleh memilih mana-mana botol yang menarik perhatian anda.

Bimbang akan pengambilan gula anda? Usah khuatir, kesemuanya telah diberikan meterai kelulusan oleh pakar terapi bebas jus asli yang berkelayakan (CMA) yang berasal dari UK. Ramai yang memberi sambutan hangat tentang bagaimana minuman-minuman tersebut membuatkan mereka berasa segar dan bertenaga, disebabkan oleh kandungan vitamin dan antioksidan semulajadi yang tinggi pekatnya. Minuman paling popular mereka, BerryLite, memberikan penangan yang hebat dan ia adalah sebaik memakan dua hidangan buah-buahan setiap hari seperti yang disyorkan. Untuk para atlet, campuran bahan mentah di dalam smoothie akan mengisi semula cecair badan dan elektrolit yang berkurangan selepas bersenam, memberikan tenaga yang amat diperlukan yang akan tahan dalam masa sehingga 24 jam.

Jika anda berasa lapar, ada pelbagai jenis juadah lazat yang tidak akan menghampakan anda. Hidangan asli Negara-negara Asia seperti sup Tom Yum dan hidangan pasta, dari spageti Bolognese yang mudah kepada hidangan ratatouille yang lebih rumit, disediakan oleh chef-chef yang pakar di dalam masakan tempat asal mereka. Jadi, walaupun anda hanya seorang pelawat yang sedang membaca artikel ini, anda boleh berasa bebas untuk meneliti kafe ini kerana pasti akan ada sesuatu yang sesuai dengan selera anda.

Enggan mengambil santapan anda disebabkan oleh potensi mengambil kalori yang tinggi? Bahan-bahan organik digunakan dan tiada MSG ditambah sama sekali, jadi anda boleh menikmati hidangan anda dengan fikiran yang tenang. Tip-pro: Bufet sarapan pagi adalah lebih murah terutama pada hari bekerja, jadi jika anda tidak mahu mengoyakkan poket, buatlah tempahan awal secara percuma di laman Facebook mereka.

Apa yang menarik dan baharu tentang Friends & Fig adalah mereka sentiasa ingin memperbaiki formula terkini jika ia adalah tentang rangkaian jus-jus kesihatan mereka. Tidak lama lagi, akan ada langganan bulanan untuk JuiceBox –  botol-botol jus cukup untuk sebulan yang khas diperibadikan untuk memenuhi keperluan kesihatan setiap individu. Oleh kerana majoriti rakyat Malaysia tidak memenuhi pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran harian mereka seperti yang disyorkan terutama sekali kerana jadual pekerjaan yang sibuk, hakikat bahawa JuiceBox akan dihantar terus ke rumah anda adalah amat menarik. Walaupun anda tinggal di luar negara, JuiceBox tidak memerlukan anda untuk membayar yuran penghantaran. Yang paling penting, Friends & Fig memberi penekanan kepada pendapat pelanggan. Dengan setiap borang maklum balas pelanggan yang dikemukakan, anda akan mendapat 3% kurang daripada pembelian seterusnya. Merujuk kafe ini kepada rakan-rakan juga akan memberikan anda manfaat yang sama.

Secara keseluruhan, Friends & Fig membuktikan bahawa ia adalah pengalaman pertama yang menyenangkan bagi ramai dan adalah lawatan ulangan yang dinanti-nantikan oleh pelanggan-pelanggan tetap. Dapatkan Metrocard anda dan naiklah kereta api yang berikutnya ke kafe yang menarik ini!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *