Bahasa Melayu,  Johor Bahru,  Languages,  Malaysia,  Shopping

Pergi ke dan dari Johor Premium Outlets (JPO), Johor Bahru (Bahasa Melayu)

Ia senang untuk pergi ke dan dari JPO.

Anda menaiki keretapi MRT Singapura ke stesen Woodlands. Turun ke stesen bas di bawah stesen MRT itu untuk menaiki bas 950 untuk menyeberang ke Malaysia. Atau menaiki MRT ke stesen Kranji, melintasi jalan melalui jejantas dan menaiki bas 170 untuk menyeberang ke Malaysia. Tidak ada perbezaan laluan mana yang anda ambil – kedua-duanya sama mudah.

Kedua-dua bas itu akan membawa anda ke pusat pemeriksaan Singapura. Anda turun dari bas dan dapatkan pasport diperiksa. Anda menaiki kembali bas untuk menyeberang ke Malaysia.

Di pusat pemeriksaan Johor (Malaysia), anda turun dari bas. Anda tidak akan menyambung dengan bas ini. Naik eskalator ke atas untuk pasport anda dicop oleh imigresen Malaysia.

Sambung berjalan ke JB Sentral. Jika anda nampak Starbucks atau KFC, anda telah berjalan lepas JB Sentral. Pusing balik.

Di JB Sentral, teruskan buka mata anda. Bas JPO1 yang akan membawa anda ke JPO, mungkin terletak di Bay 1 atau Bay 7 atau ‘bay’ yang lain. Sekali saya pernah cuba untuk ke JPO. Ada terdapat sebuah papan tanda untuk bas JPO1 di Bay 7 tetapi setelah menunggu melepasi masa keberangkatan yang tertera, ia nampaknya seperti bas itu terletak di Bay 1 dan telah berangkat, meninggalkan saya dan beberapa penumpang lain dengan perjalanan gagal.

Basnya berhawa dingin, bersih dan agak baru.

Bas saya dari JB Sentral ke JPO berangkat 10 minit lambat daripada masa keberangkatan yang tertera dan mengambil hanya 40 minit (berbanding dengan 50 – 60 minit yang tertera).

Bas balik saya dari JPO berangkat dengan tepat. Saya perlu berlari sedikit untuk mengejar bas. Perjalanan mengambil 60 minit.

Tambang satu hala adalah RM4.50. Tiada duit baki diberi.

Ingat untuk membawa pasport anda. Malaysia dan Singapura adalah 2 negara berlainan.

Booking.com